Strony

Najlepsze

  • Najlepszy biznes
    Wielu osobom niezbędne są pakiety biurowe, dzięki którym możliwe jest wygodne edytowanie i formatowanie dokumentów, tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji multimedialnych czy innych rodzajów plików. Spora część  użytkowników komputerów posiada zainstalowany pakiet …
  • Tanie konsultacje finansowe
    Wiele rodzin obecnie naprawdę boi się nadchodzących zmian w cenach usług takich jak elektryczność czy też koszty żywności, które są zapowiadane bardzo poważnie przez większość specjalistów. Nadchodzące czasy nie wydają …

Najnowsze komentarze

    Fundusze w Chile

    Wartość funduszy w 1995 r. osiągnęła 43% produktu krajowego brutto i przewiduje się, że w 2020 r. osiągnie 134%. Sposób lokowania został ściśle określony. Od 1985 r. stopniowo zezwolono na lokaty w akcje, od 1992 r. w nieruchomości, a od 1995 r. za granicą. W przypadku uzyskania niższej stopy zwrotu niż 50% przeciętnej lub o 2 punkty procentowe poniżej przeciętnej, gdy jest wyższa, różnicę obowiązany jest pokryć dany fundusz ze swoich środków rezerwowych. W pierwszych latach funkcjonowania nowego systemu stopa zwrotu była bardzo wysoka, gdyż fundusze zostały wyposażone w akcje prywatyzowanych przedsiębiorstw po zaniżonej cenie. Po zakończeniu prywatyzacji stopa zwrotu uległa obniżeniu. W rzeczywistości w latach 1995 i 1996 fundusze miały przeciętnie ujemną stopę zwrotu. Realna wartość wkładów spadła. Koszty administracyjne funduszy początkowo były wysokie – w 1984 r. 90% zebranych składek, dziesięć lat później – 10%. W tym systemie państwo gwarantuje najbiedniejszym minimalną emeryturę przy udokumentowaniu 20 lat składkowych i dopłaca brakującą różnicę, w przypadku gdy jej wysokość wynikająca z opłaconych składek jest zbyt niska. Minimalna emerytura podlega waloryzacji. W 1997 r. wynosiła ona 25% przeciętnej płacy i 75% płacy minimalnej. Zagwarantowanie tak niskiej emerytury nie motywuje osób mało zarabiających lub narażonych na brak ciągłości zatrudnienia do opłacania składek. Dla tej grupy emerytura staje się typowym zryczałtowanym świadczeniem zaopatrzeniowym obciążającym budżet państwa, charakterystycznym dla systemów anglosaskich.

    Comments are closed.